Open de Kracht van Binnen: Omarmen van Mind-Body Healing

Zoals je weet, ben ik gefascineerd door lichaam en geest en de natuur.

Natuurlijk krijg je soms iets wat onomkeerbaar is, bijvoorbeeld dat je een lichaamsdeel moet missen (ik zelf heb geen galblaas meer, ik mis hem elke dag).

Maar hoe het lichaam en de geest toch met elkaar samenwerken blijft ongelofelijk. Ik weet als geen ander wat stress met je lichaam kan doen. Vaak is de geest de eerste die in de problemen komt en daarna volgt het lichaam.

Ik merk dit dagelijks in de praktijk. 

Soms begin ik niet eens met het herstellen van voeding en darmen omdat de geest te sterk aanwezig is en eerst aandacht vraagt.

Ik ga je niet vertellen welke stress of mentale druk we allemaal kunnen ervaren. Ik heb het hier al genoeg over en straks praat ik je iets aan waar jij geen last van hebt. We noemen het ook wel de maatschappelijke druk.

Nu ik al bijna twee maanden in de natuur reis, merk ik wel dat ik hier geen maatschappelijke druk ervaar en ik nu ook scherper zie wat die maatschappelijke druk is (echter kan ik het nog niet goed onder woorden brengen, zodra ik daaruit ben zal ik het je laten weten).

Maar goed ik kom dus regelmatig tegen dat klanten de heling van de geest vergeten en die is oh zo belangrijk. Ik weet er alles van, als je mijn persoonlijke verhaal wilt lezen over mijn struggles van de afgelopen jaren, zie de blog hier.. Daarin heb ik net zo hard mijn geest moeten helen als mijn lichaam.

Zoals ik al zei, begin ik dus vaak niet eens met de voeding en de darmen. Maar waar dan wel mee? Ik zal je een voorbeeld geven. Laatst had ik een klant en die was eigenlijk helemaal overactief in haar gedachten, ze moest van alles van zichzelf (niet van haar omgeving, maar wel van o.a. die maatschappelijke druk dus). Want ze voelde zich er niet bij horen omdat ze nog geen baan had.

Gek eigenlijk, waarom ben je niks als persoon, mooie ziel, als je even geen baan hebt?

Ze had nu alle tijd om bij haar kinderen te zijn, financieel was het geen probleem, ze had eens alle tijd om rust te nemen, te lezen, te mediteren, yoga te doen, in de tuin te werken, een boek te lezen – iets waar ze altijd al van droomde om te doen, maar toch kon ze hierin niet haar rust vinden of ervan genieten.

“HOU OP!” zei ik tegen haar. Waarom doe je jezelf deze gedachten aan? Waarom mag jij hier niet van genieten? Waarom heb jij dit niet verdiend? Welke belemmerende overtuigingen zitten er achter deze gedachten?

De eerste opdracht die ik haar gaf was elke dag 6 minuten mediteren, verplicht. Een leuke opdracht, hè? Dan moet je ineens iets doen. En aangezien we erg streng voor onszelf zijn, gaan we het ineens wel doen of juist helemaal niet (dus dat is dan ook mijn test voor de persoon).

De tweede opdracht was wederom niet bezig zijn met de voeding of de darmen (je mag iets niet doen, terwijl je dat wel heel erg graag wilt). Ze wil rust in haar darmen en toch dwing ik haar om met de geest bezig te zijn. Want ik weet als die zo sterk, emotioneel en gestrest is, kan ik sleutelen aan die darmen wat ik wil, resultaten behalen doe ik dan echt niet.

Dus de eigenwijze en eigenzinnige eigenaar moet ik dan echt tot de orde roepen en tot rust krijgen.

Opdracht twee was: dat ze al haar belemmerende negatieve gedachtes over zichzelf moest gaan opschrijven. Hoe stom ze ook zijn, gewoon schrijven, schrijven en nog eens schrijven. ALLES wat in je opkomt, zelfs dat je bijvoorbeeld de opdracht stom vindt, of echt geen zin hebt om over deze gedachten na te denken. Maar hoe meer je letterlijk je gedachtes opschrijft, hoe beter en dieper je bij de kern gaat komen.

En soms kan je iets opschrijven waarvan je al jaren last hebt, en binnen een seconde ineens de openbaring zien en de verandering voelen. En dan kan het probleem ineens opgelost zijn. Zo simpel? Ja, trust me. Ik had het zelf van de week ook. Binnen een uur was iets opgelost waar ik al jaren mee zit. BIZAR (en ik kan je vertellen, ik voelde mij daarna zo bevrijd en een stap dichter bij mijzelf).

En dit gun ik jou ook.

Hoe kun jij, mijn lieve bloglezer, dit nu zelf doen?

Je kan natuurlijk bij mij een 1:1 boeken. Dan gaan we met jouw gezondheid aan de slag en daarin komen zowel lichaam en geest aan bod. Afhankelijk van wat jij nodig hebt krijg jij waarschijnlijk net andere opdrachten. Maar hieronder geef ik je de stappen om zelf al met je overactieve mind aan de slag te gaan:

1. Schrijf al je (belemmerende) gedachtes op, hoe naar ze ook voor je zijn. Gewoon echt alles opschrijven, en al je emoties die er bij je op komen ook. Denk aan boosheid, verdriet, kop in het zand steken, noem maar op. Denk bijvoorbeeld aan gedachtes: “Ik kan niks, ik wil niks, nooit ergens zin in, geen energie, ik ben niks waard, ik moet eerst iets doen voordat ik het verdien, niemand houdt van mij, ik ben stom,” etc. welke gedachtes ook maar opkomen.

2. Schrijf elke gedachte uit, wat hoort erbij. “Ik kan niks; ik kan niet werken, ik kan niet goed poepen, ik kan niet goed kleden, ik kan niet omdat ik het niet leuk vind.”

3. En nu komt het mooie: maak ze mega positief: “Ik doe vanaf nu alleen nog maar dingen die mij blij maken. Ik kies ervoor om voor mezelf te zorgen, ik kies ervoor om nee te zeggen, ik kan alles wat ik maar wil, ik ben goed in wat ik doe, als ik liefde in mijn hart toesta wil iedereen van mij houden.” 

P.s. Ik hou al van je als de mens die je bent, want jij bent een mooie ziel.

Ik gun jou deze mooie ervaring, laat je mij weten hoe je je erna voelt?

Liefs, Janneke 

Ps. Hoe ging het verder met mijn lieve klant nadat we met de mind aan de slag waren gegaan? Nadat we eerst haar belemmerende gedachtes hadden geïdentificeerd, en daarin indirect ook haar belemmerende gedrag (zoals het blijven eten van snoep en chips en niet willen wandelen en meditaties doen). Ze kreeg mega veel mooie inzichten en maakte significante veranderingen door, waardoor haar mind en leven rustiger en kalmer werden. Daarna hebben we haar darmen aangepakt, en dat verliep soepel en makkelijk. De grote stappen waren eigenlijk al gezet door de mind tot rust te brengen, wat een positieve impact had op haar genezing.

Leave a Comment

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en

ontvang wekelijkse mooie tips voor gezonde darmen.